Jyväskylän Studiokuoro ry
45v keskisuomalaista sekakuoromusiikkia
Etusivu      Meistä
Viimeisen  parinkymmenen vuoden aikana kuoro on entisestään monipuolistanut profiiliaan. Uusina aluevaltauksina ovat mukaan tulleet mm. gospel-, jazz- ja oopperamusiikki. Kuoro on tehnyt yhteistyötä paikallisten orkesterien, mm. Jyväskylän Sinfonian, kanssa. Kuoro on esiintynyt myös solistien ja erilaisten yhtye- ja soitinkokoonpanojen kanssa viimevuosina. Esimerkkinä mainittakoon gospel -konsertti pääsiäisenä 2009, 2012 ja 2013. Myös kansainvälinen toiminta on saanut uusia ulottuvuuksia: ulkomaille suuntautuneiden konserttimatkojen lisäksi kuoro on harjoitellut ja konsertoinut kotimaassa vierailevien ulkomaisten muusikoiden johdolla.
Viime vuosina kuoron ohjelmiston pääpaino on ollut suomalaisten, erityisesti keskisuomalaisten, säveltäjien tuotannossa. Perinteisten, tunnettujen kuoroteosten ohella kuoro on halunnut edesauttaa uusien kuoroteosten syntymistä tilaamalla sävellyksiä keskisuomalaisilta säveltäjiltä

Historiaa.

Katkelma Keskisuomalaisen lehtikirjoituksesta 24.11.1968

" Jyväskylän Studiokuoro, kaupungin kuoroparven nuorin, on ambitioistaan tietoinen ja yritteliäs kamarilaulun ystävien yhteenliittymä. Sen perusti vuoden päivät dipl.urkuri Matti Vainio Keski-Suomen maakuntaradion yhteyteen tietäen hyvin, että niin Jyväskylässä kuin maakunnassakin on jo entuudestaan paljon kuoroja. "Aika tulee näyttämään kuinka ja millä tavalla tarpeellinen Studiokuoro on", hän lyhyesti toteaa. "

Alkutaival.

Kun kapellimestari Jukka Hapuoja aloitti työnsä Jyväskylän orkesterissa perustettiin hänen toimestaan 1959 Orkesteriyhdistyksen kuoro, joka ansiokkaasti toimi hänen johdollaan lähinnä suuria kuoroteoksia esittäen. Ohjelmistoon sisältyi silti myös a cappella –ohjelmistoa. Konsertteja pidettiin myös maakunnassa ja kummikaupungissa Eskilstunassa. Jukka Hapuojan siirryttyä Kotkan Orkesteriin, kuoron johtajana toimi vuoden kapellimestari- säveltäjä Ahti Karjalainen.

Vuoden hiljaiselon jälkeen dir.mus. Matti Vainion aloitteesta perustettiin Keski- Suomen Maakunta- radion yhteyteen Studiokuoro 1968, jonka laulajistoon osa Orkesteriyhdistyksen kuorosta siirtyi ja näin tiivis ja monipuolisen antoisa Studiokuoron taival on jatkunut tähän saakka